Spectralisms

A three day conference entitled Spectralisms 2019 was held at IRCAM from 12-14 June 2019 during ManiFeste 2019. Spectralisms was organized by ACTOR members Nicolas Donin and François-Xavier Féron (IRCAM) with other researchers affiliated with IRCAM and the Ensemble L'Itinéraire. The conference focused on music drawing on principles of acoustics, psychoacoustics, and perception. Participating ACTOR members included Ingrid Pustijanac (University of Pavia) who presented the paper “The Grammar of Inharmonicity”; Lasse Thoresen (Norwegian Academy of Music) who presented the paper, “Spectral Mergers”; Julie Delisle (McGill), who presented the paper, “Timbre et Orchestration dans Jour contre jour (1979) de Gérard Grisey”; and Nathalie Hérold (Université de Strasbourg), who chaired a session on musical instruments. Robert Hasegawa (McGill) and Ingrid Pustijanac served on the International Evaluation Committee, and Hasegawa and Féron led workshops exploring the relationship between composition and orchestration in major works by Gérard Grisey (with saxophonists Claude Delange and Antonin Pommel) and Pascale Criton (with the microtonal accordionists of Duo XAMP).

 ——

Spectralisms 2019, un colloque de trois jours, a été tenue à l’Ircam du 12 au 14 juin 2019 dans le cadre des activités du festival ManiFeste 2019.

Spectralisms 2019 a été organisée par Nicolas Donin et François-Xavier Féron (Ircam), tous deux membres d’ACTOR, avec la collaboration d’autres chercheurs affiliés à l’Ircam ainsi que de l’Ensemble l’Itinéraire. La conférence portait sur la musique, tout en faisant appel à des contributions en lien avec l’acoustique, la psychoacoustique et la perception. Plusieurs membres d’ACTOR ont participé au colloque et y ont présenté leurs travaux : Ingrid Pustijanac (Università degli Studi di Pavia) avec “The Grammar of Inharmonicity” ; Lasse Thoresen (Norwegian Academy of Music) avec “Spectral Mergers” et Julie Delisle (Université McGill), avec “Timbre et orchestration dans Jour, contre-jour (1979) de Gérard Grisey”. Nathalie Hérold (Université de Strasbourg) a également présidé une séance sur les instruments. Robert Hasegawa (Université McGill) et Ingrid Pustijanac étaient membres du comité d’évaluation international, et Robert Hasegawa et François-Xavier Féron ont animé des ateliers permettant d’explorer le lien entre composition et orchestration dans des œuvres déterminantes de Gérard Grisey (avec les saxophonistes Claude Delangle et Antonin Pommel) et de Pascale Criton (portant sur une pièce pour deux accordéons microtonaux interprétée par le duo XAMP).

Previous
Previous

ACTOR at ManiFeste 2019