Back to All Events

Cimbalom on the Stage

Guest Conference:

Daniel Skála & Matěj Číp 

The project EROC (Ensemble de recherche en orchestration contemporaine) invites all to a special talk by Daniel Skála and Matěj Číp presenting the cimbalom on November 13th, 1:00-2:30pm at Université de Montréal, room B-520. The workshop is being organized in the context of the course "Composer, interpréter et analyser l’orchestration contemporaine" (MUL 6249) taught by ACTOR members Jimmie LeBlanc, Caroline Traube, and Kit Soden.

DESCRIPTION
The intention of the workshop named "Cimbalom on the Stage" is to introduce the cimbalom as a fully fledged concert instrument whose specific sounds and far-reaching possibilities are increasingly coming to be appreciated in the world of both traditional and contemporary music. Daniel Skála, one of the most striking cimbalom players in the world today, along with leading player of the young generation Matěj Číp, will introduce the cimbalom in its paramount performance form.

In addition, they will also explain the instrument´s layout, tuning system, the functionality of the damper, or various types of hammers used on the cimbalom and their respective techniques. Partly through transcriptions, but especially in more recent music written specifically for the instrument, they will prove that the cimbalom´s universality and unique sound can speak to a broad spectrum of listeners.

BIO
Cimbalom player, composer, and conductor Daniel Skála was born in Ostrava in 1981. He studied the cimbalom at multiple institutions including the Liszt Academy in Budapest with renowned teacher and player Ilona Szeverényi. He also studied composition at the Janáček Conservatory in Ostrava and choral conducting at the University of Ostrava. As a composer, he also took lessons with Czech and international composers and visited several international composition courses (including Ostrava Days and Trstěnice). In 2013, he completed his PhD at the Ostrava University with a focus on music theory and pedagogy. He has taught the cimbalom at the Janáček Conservatory since 2008 and is also a lecturer at the University of Ostrava.

Daniel Skála is also an active composer. In the last fifteen years, he has written numerous pieces for solo cimbalom as well as many chamber, vocal, and orchestral groups. He has also created several feature-length projects based on carefully controlled improvisation.


Conférence invitée :

Daniel Skála & Matěj Číp 

Le projet EROC (Ensemble de recherche en orchestration contemporaine) vous invite à une présentation spéciale du cimbalom par Daniel Skála et Matěj Číp le 13 novembre de 13h00 à 14h30 à l'Université de Montréal, salle B-520. L'atelier est organisé dans le cadre du cours « Composer, interpréter et analyser l'orchestration contemporaine » (MUL 6249) enseigné par les membres d'ACTOR Jimmie LeBlanc, Caroline Traube et Kit Soden.

DESCRIPTION
L'objectif de l'atelier intitulé « Le cimbalom sur scène » est de présenter le cimbalom comme un instrument de concert à part entière, dont les sonorités spécifiques et les possibilités étendues sont de plus en plus appréciées dans le monde de la musique traditionnelle et contemporaine. Daniel Skála, l'un des plus grands joueurs de cimbalom au monde, et Matěj Číp, l'un des plus grands joueurs de la jeune génération, présenteront le cimbalom sous sa forme la plus aboutie.

En outre, ils expliqueront la disposition de l'instrument, le système d'accord, le fonctionnement de l'étouffoir ou les différents types de marteaux utilisés sur le cimbalom et leurs techniques respectives. En partie grâce à des transcriptions, mais surtout grâce à la musique plus récente écrite spécifiquement pour l'instrument, ils prouveront que l'universalité et la sonorité unique du cimbalom peuvent s'adresser à un large éventail d'auditeurs.

BIO
Le cimbalomiste, compositeur et chef d'orchestre Daniel Skála est né à Ostrava en 1981. Il a étudié le cimbalom dans de multiples institutions, notamment à l'Académie Liszt de Budapest avec Ilona Szeverényi, professeur et joueuse de renom. Il a également étudié la composition au Conservatoire Janáček d'Ostrava et la direction de chorale à l'Université d'Ostrava. En tant que compositeur, il a également pris des cours avec des compositeurs tchèques et internationaux et s'est rendu à plusieurs cours de composition internationaux (notamment Ostrava Days et Trstěnice). En 2013, il a obtenu son doctorat à l'université d'Ostrava, en se concentrant sur la théorie musicale et la pédagogie. Il enseigne le cimbalom au Conservatoire Janáček depuis 2008 et est également chargé de cours à l'Université d'Ostrava.

Daniel Skála est également un compositeur actif. Au cours des quinze dernières années, il a écrit de nombreuses pièces pour cimbalom solo ainsi que pour de nombreux groupes de chambre, vocaux et orchestraux. Il a également créé plusieurs projets de longs métrages basés sur une improvisation soigneusement contrôlée.

Previous
Previous
November 12

Workshop on voice, timbre, metaphors and materiality in contemporary music

Next
Next
November 20

McGill Doctoral Colloquium